1. (I) Tiyatro, Cumhuriyet döneminde ilk zamanlar, yeni Cumhuriyet’in ilkelerini halka aktarmada bir araç olarak yaygınlaşmaya başlamıştır. (II) Cumhuriyetin onuncu yılına değin Türk yurdunu, Türk ulusunu sevmek biçiminde gelişen ülkücülük de oyunlara konu olmuş, ulusçuluk yönü ağır basan idealist oyunlar yazılmıştır. (III) Yazarlar bu duyguları aşılamak için tamamen efsanelere ve masallara yönelmişlerdir. (IV) Oyunlarda ele alınan konulara göre bir genelleme yaparsak “Cumhuriyetin ilk yirmi yılında, kişisel ve toplumsal sorunlar birlikte ele alınmıştır.” diyebiliriz. (V) Sonraki yıllarda “taklitçilikten öteye geçmeyen Batılılaşma, bu yüzden kişilerin bayağılaşması; değişen yaşam tarzının sonucunda yaşanan aile dramları; değer yargılarının bozulmasını; köy gerçekliği; gelenekler; köyden kente göçün oluşturduğu problemler; sermaye gücünün, toplumun çeşitli kurumlarını ve insanları olumsuz yönde değiştirmesi; toplumsal ve ekonomik adaletsizlikler; eğitim ve sorunları” konu olarak ele alınmıştır.
Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosu ile ilgili yukarıdakilerden hangisinde yanlışlık yapılmıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
2.Geri kalmışlıktan kaynaklanan batıl itikatları, saçma sapan inançları, bunlardan kaynaklanan korkuları ve abartıları hicveden —-, Türk edebiyatının epik konulu en iyi eserlerinden birisi olarak kabul edilmiştir. Oyun neredeyse epik özelliklere yaklaşan bir dramdır, ikiyüzlü, çıkarcı, düzenbaz, züppe ve sahtekâr tipler ele alınmış; cahil insanların mantıksız batıl itikatları, olaylara ve kişilere abartılı yaklaşımları, saçma bir inanışla kurtarıcı aramaları vb. kara mizah örnekleri ile ortaya koyulmuştur. Gecekondu sorununu ele alan ilk oyun olma özelliğini de taşımaktadır.
Bu parçada boş bırakılan yere, eser isimlerinden hangisi getirilmelidir?
A) Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
B) Kutularda Sinek
C) Keşanlı Ali Destanı
D) Kahvede Şenlik Var
E) Günün Adamı
3.Bu tiyatronun amacı toplumun işsizlik, açlık, savaş gibi sorunlarının arkasında yatan nedenleri ortaya çıkarmayı sağlamaktır. Amacı hayata ve sahneye eleştirel bir gözle yaklaşabilmektir. Sahnedekinin bir oyun olduğunu seyirciye hatırlatmak, izleyiciyi gözlemci yaparak onu etkin konuma sokarak bir yargıya varmak istenir. Bertolt Brecht, “Burası bir tiyatro sahnesi ve sizler de izleyicilersiniz.” diyerek seyirciyi oyunun dışında tutmuştur.
Bu parçada sözü edilen tiyatro türü aşağıdakilerden hangi-sidir?
A) Karakter komedisi
B) Absürt tiyatro
C) Epik tiyatro
D) Dram
E) Avangart tiyatro
4. II. Dünya Savaşı’nın olumsuz sonuçlarının bulunduğu bir ortamda, insanların boşuna çabalarından ve bekleyişlerinden kaynaklanan bir umutsuzluk içinde oluşmuştur. 1950’de özellikle Fransa’da yaygınlık kazanmıştır. Yazarlar, insanların ruhsal durumunu yansıtarak onların çelişkilerini ve karşıtlıklarını sahneye uyarlamışlardır. Amacı, seyirciyi düşündürmek ve tedirgin etmektir. Bütün kalıplara, alışılmış düzene karşı çıkar. Mantık sınırlarını tanımaz. Olaylar arasında bağ kurulmaz. Kahramanları genelde zavallı, suçlu, bilgisiz ve zayıf kişilerdir. Belli bir olay dizisi yoktur. Verilmek istenen mesaj yoruma açıktır. Samuel Beckett’in Godot’yu Beklerken ve Eugene lonesco’nun Kel Şarkıcı adlı oyunları bu türün ilk örnekleri olmuştur.
Bu parçada sözü edilen tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Durum komedisi
B) Kabare tiyatrosu
C) Epik tiyatro
D) Absürt tiyatro
E) Feeri
5. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde belirtilen kişiyle ilgili değildir?
A) Parkta Bir Sonbahar Günüydü oyununda parkta birbirleriyle tanışan ve evlenmek isteyen iki yaşlı ve yalnız insanın birlikte zorlukların üstesinden gelmesi anlatılır. (Recep Bilginer)
B) Çemberler üç perdelik oyunda içinde bulundukları durumdan memnun olmayan baba, anne ve yetişkin çocukları Nejat ve Nevin, değişiklikler aramaktadır. (Çetin Altan)
C) Yazdığı Yıldızlara Bakmak, Gece Aşevi, Pencere gibi radyo oyunları en az şiirleri kadar önemlidir. (Necati Cumalı)
D) Absürt tiyatronun önemli bir temsilcisi olan yazar Canlı Maymun Lokantası oyununda kapitalist zengin ile Doğulu fakir, Amerikalı petrol kralı ile Çinli şairin şahsında canlandırılır. (Güngör Dilmen)
E) Aile, kadın konularına eğilen sanatçı, sosyal taşlama oyunları yazar. Üç Oyun, Türk Dil Kurumu Tiyatro Ödülü’nü kazanmıştır. (Adalet Ağaoğlu)
6. I. Darülbedayi ve Şehir Tiyatrolarında çok oynanan Aynaroz Kadısı adlı eser, Selanik civarında manastırlarıyla meşhur Aynaroz’da geçer. (Musahipzade Celal)
II. Tiyatrolarında romanlarında ele aldığı konulan işleyen yazarın oyunlarından bazıları Balıkesir Muhasebecisi ve Tanrıdağı Ziyafeti’dir. (Cevat Fehmi Başkut)
III. “Kahraman” üç perdelik, hece vezniyle yazılan manzum bir oyundur. Yazarın Yayla Kartalı adlı oyunu da vardır. (Faruk Nafiz Çamlıbel)
IV. Haldun Taner, Recep Bilginer ve Refik Erduran ile birlikte Türkiye Tiyatro Yazarları Derneğini kuran sanatçı Köşebaşı adlı oyunu yazmıştır. (Ahmet Kutsi Tecer)
V. Soygun’da dürüst bir hâkim, Hacı Yatmaz’da siyasi dalkavuk, Göç’te kurnaz bir kapıcı tipini canlandırmıştır. (Reşat Nuri Güntekin)
Yukarıdaki numaralanmış cümlelerle birlikte verilen sanatçı adlarından hangi ikisi yer değiştirirse bilgi yanlışlığı giderilmiş olur?
A) I. ve II.
B) I. ve III.
C) II. ve IV.
D) III. ve V.
E) II. ve V.
7. Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosunda işlenen konularla ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) 1930’lu yıllarda Osmanlı İmparatorluğu’nun yıkılış nedenleri, Anadolu’daki uyanış, mitoloji ve evrensel konular işlenmiştir.
B) 1940’lı yıllarda aile yapısı, idealizm ile paranın gücü arasındaki çatışmalar ele alınmıştır.
C) 1950-1970 arası yıllarda yazar sayısı artmış, buna bağlı olarak da konular çeşitlenmiştir; Yazarlar kimi zaman bireyden toplum sorunlarına geçerken kimi zaman da olaydan ve durumlardan hareket ederek toplumsal sorunlara yönelirler.
D) 1950’li yılların tiyatrosunda köy sorunlarına eğilim görülmez, şehir hayatının sorunları dile getirilir.
E) 1960’lı yıllarda orta sınıftan ailelerin yaşadığı toplumsal ve ekonomik sorunları irdeleyen gerçekçi oyunlar yazılırken köy ve gecekondu ortamı da yaşama ve giyinme biçimi ve dil özellikleriyle sahneye getirilir.
8. Aşağıdakilerden hangisi absürt (saçma) tiyatronun özelliklerinden biri değildir?
A) Absürt tiyatroya göre tiyatro, ses ve hareket düzeninden ziyade her şeyi anlatmayı ve canlandırmayı hedefler.
B) Olaylar arasında bağ kurulması şart olarak görülmemiştir.
C) Absürt tiyatroda, geleneksel tiyatronun kuralları ve düzenleri hiçe sayılır.
D) Konuya göre dekor oluşturulmasını reddeder.
E) Birbirleriyle ilgisiz sesler, sözler, eylemler sahnede canlandırılmıştır.
CEVAPLAR: 1.C 2.C, 3.C, 4.D, 5.C, 6.E, 7.D, 8.A
Açıklama: 1.soru: Yazarlar bu duyguları aşılamak için kimi zaman efsanelere, kimi zamanda masallara yönelmişlerdir.
8.soru: Absürt tiyatroya göre tiyatro, her şeyi anlamaktan, canlandırmaktan ziyade bir ses ve hareket düzenidir.
cumhuriyetdonemindetiyatrotest1 İNDİR