Çalışma Kitapçıkları

Cümlede Vurgu Etkinlikleri 1

Cümlede vurgulanan ögeyi bulma çalışmasıdır.

CÜMLEDE VURGU ETKİNLİKLERİ 1
1. ETKİNLİK
Aşağıdaki cümlelerde vurgulanan ögelerin altını çiziniz ve cümlenin karşısına hangi öge olduğunu belirtiniz.

1Onlar kendilerine özgü yolu, iklimi, erekleri olan ve de kişiliğime bağlı bir dünyayı dile getiren düşünce oyunlarıdır. 
2Yazımızın bu noktasına gelince, son yılların sahne düzenlemelerine de bir göz atmalıyız. 
3Ansiklopedileri karıştıracak olursanız, bunu daha iyi anlarsınız. 
4Tarihsel fotoğraflar geçmiş günlere, tiride dönmüş anılara çiftetelli oynatır. 
5İnsan onlara baktıkça her defasında yeni birtakım gerçeklerle karşılaşır. 
6Uzun ve koyu renk urbasının üstünde de, ucunda bir madalyon bulunan ve belinden aşağılara değin inen bir zincir görünmektedir. 
7Bu gözlerde 27 Aralık akşamı dökülen sevinç yaşlarından hiçbir iz yoktur artık. 
8Ben bir de Abdülhamit’i, Hamidiye Camii önünde, bir araba içinde gösteren resmi pek anlamlı bulurum. 
9Fotoğrafçılar mutlu olmayan, ya da belli bir mutluluk maskesi altına sığınmayan insanları resimlerle ölümsüzleştirmekten hiç hazzetmezler. 
10Ziya Osman’ın başvurduğu fotoğrafçı da onu bir süre makine karşısına oturtmuş. 
11Ona doğal durmasını, kendini sıkmamasını, güzel şeyler düşünmesini tembihlemiş ve sonra trak, camı makinenin içinden çekerek Ziya Osman’a yaşamının en acı sözünü fırlatmıştır. 
12Sizin resminizi çekemiyeceğim. 
13Sanırım en güzel fotoğrafların çekilmemiş fotoğraflar olduğunu düşünerek ses çıkarmamış. 
14Yüzünden hiç eksik etmediği o yirmi dört ayar gülücüğüyle oradan uzaklaşmıştır. 
15Bir tanesi yüzünün tazeliği, endamının inceliği, boyunun terazisiyle ötekilerden ayrılıyordu. 
16Biraz sonra onun bir cellât olduğunu anladım. 
17Büyük şaşkınlıklar arasında, sepetlediğim romancıları yeniden eski yerlerine buyur ettim. 
18Başımı geriye çevirip bakınca ne göreyim? 

 

2.ETKİNLİK
Aşağıdaki cümlelerde vurgulanan ögelerin altını çiziniz ve cümlenin karşısına hangi öge olduğunu belirtiniz.

1Bir sürü yeni Fransız, Alman, İngiliz, Sırp, Polonyalı, Lübnanlı, Amerikan, Libyalı, İtalyan yazar beni beklemiyor mu? 
2O zaman bütün dünya eleştirmenlerinin uyguladığı bir yöntemi izlemeye karar verdim 
3Her dakika yeni yeni yazarlar, yeni yeni kitaplar fırlıyordu piyasaya. 
4Kitapçı rafları artık almadığından kitaplar kaldırımlarda sürükleniyordu. 
5Ben her zaman ne derim sana? 
6Onlar yollan üzerinde rastladıkları çiçeklere de hiç dokunmazlar. 
7Bu ağaçtan tek bir dal koparanın parmağı kesilecektir. 
8Onları saksılarda, evlerin içine kapatılmış ya da limonluklarda yapma sıcaklıklarla bunaltılmış görmek kendilerini üzer. 
9Çayname yazarı Okakura Kakuzo gereğinden çok çiçek koparan çiçekçilerin utançtan yüzlerinin kızardığını yazar. 
10XVII. yüzyılın ilk yıllarında İstanbul’a gelen Polonyalı Simeon, İstanbul’daki her bahçenin bir selvilik olduğunu söyler. 
11Evliya Çelebi’nin demesine göre kokuları insanın dimağını kokulandırır. 
12Buralarda çokluk gül, karanfil, lâle, fulya, manolya, leylak, sümbül ve zerrin yetiştirilir. 
13İstanbulluların lâle merakı, bilindiği gibi, III. Ahmet (padişahlığı 1703 – 1730) çağında her türlü sınırı aşar. 
14Başlıklara sarılan tülbentlerin kıvrımına çiçek iliştirme modası Tanzimat’a değin sürmüştür. 
15İstanbul’un şık beyleri, zıpçıktıları, züppeleri, didonları, zarzurtçular yaz kış, her gün yakalarında çiçeklerle görünürler. 
16Ahmet Rasim, Boğaz vapurlarındaki kadınları görünce insanın kendini çiçeklikte sandığını söylemiştir. 
17Çinlilerin nilüfere düşkünlükleri tohumlarından çorba yapmalarına dayanır. 
18Ressam Soami çiçek düzenleme sanatının kurucularındandır. 
19Ama bu yöntem, kimi zaman günün esinlerine de kaptırır kendini. 

 

CEVAPLAR
1. ETKİNLİK
Aşağıdaki cümlelerde vurgulanan ögelerin altını çiziniz ve cümlenin karşısına hangi öge olduğunu belirtiniz.

1Onlar kendilerine özgü yolu, iklimi, erekleri olan ve de kişiliğime bağlı bir dünyayı dile getiren düşünce oyunlarıdır.Yüklem

 

2Yazımızın bu noktasına gelince, son yılların sahne düzenlemelerine de bir göz atmalıyız.Yer tamlayıcısı
3Ansiklopedileri karıştıracak olursanız, bunu daha iyi anlarsınız.Zarf tamlayıcısı
4Tarihsel fotoğraflar geçmiş günlere, tiride dönmüş anılara çiftetelli oynatır.Belirtisiz nesne
5İnsan onlara baktıkça her defasında yeni birtakım gerçeklerle karşılaşır.Zarf tamlayıcısı
6Uzun ve koyu renk urbasının üstünde de, ucunda bir madalyon bulunan ve belinden aşağılara değin inen bir zincir görünmektedir.Özne
7Bu gözlerde 27 Aralık akşamı dökülen sevinç yaşlarından hiçbir iz yoktur artık.Yüklem
8Ben bir de Abdülhamit’i, Hamidiye Camii önünde, bir araba içinde gösteren resmi pek anlamlı bulurum.Zarf tamlayıcısı
9Fotoğrafçılar mutlu olmayan, ya da belli bir mutluluk maskesi altına sığınmayan insanları resimlerle ölümsüzleştirmekten hiç hazzetmezler.Zarf tamlayıcısı
10Ziya Osman’ın başvurduğu fotoğrafçı da onu bir süre makine karşısına oturtmuş.Özne
11Ona doğal durmasını, kendini sıkmamasını, güzel şeyler düşünmesini tembihlemiş ve sonra trak, camı makinenin içinden çekerek Ziya Osman’a yaşamının en acı sözünü fırlatmıştır.Belirtili nesne
12Sizin resminizi çekemiyeceğim.Belirtili nesne
13Sanırım en güzel fotoğrafların çekilmemiş fotoğraflar olduğunu düşünerek ses çıkarmamış.Zarf tamlayıcısı
14Yüzünden hiç eksik etmediği o yirmi dört ayar gülücüğüyle oradan uzaklaşmıştır.Yer tamlayıcısı
15Bir tanesi yüzünün tazeliği, endamının inceliği, boyunun terazisiyle ötekilerden ayrılıyordu.Yer tamlayıcısı
16Biraz sonra onun bir cellât olduğunu anladım.Belirtili nesne
17Büyük şaşkınlıklar arasında, sepetlediğim romancıları yeniden eski yerlerine buyur ettim.Yer tamlayıcısı
18Başımı geriye çevirip bakınca ne göreyim?Belirtisiz nesne

 

2.ETKİNLİK
Aşağıdaki cümlelerde vurgulanan ögelerin altını çiziniz ve cümlenin karşısına hangi öge olduğunu belirtiniz.

1Bir sürü yeni Fransız, Alman, İngiliz, Sırp, Polonyalı, Lübnanlı, Amerikan, Libyalı, İtalyan yazar beni beklemiyor mu?Yüklem
2O zaman bütün dünya eleştirmenlerinin uyguladığı bir yöntemi izlemeye karar verdimYer tamlayıcısı
3Her dakika yeni yeni yazarlar, yeni yeni kitaplar fırlıyordu piyasaya.Özne
4Kitapçı rafları artık almadığından kitaplar kaldırımlarda sürükleniyordu.Yer tamlayıcısı
5Ben her zaman ne derim sana?Belirtisiz nesne
6Onlar yollan üzerinde rastladıkları çiçeklere de hiç dokunmazlar.Zarf tamlayıcısı
7Bu ağaçtan tek bir dal koparanın parmağı kesilecektir.Özne
8Onları saksılarda, evlerin içine kapatılmış ya da limonluklarda yapma sıcaklıklarla bunaltılmış görmek kendilerini üzer.Belirtili nesne
9Çayname yazarı Okakura Kakuzo gereğinden çok çiçek koparan çiçekçilerin utançtan yüzlerinin kızardığını yazar.Belirtili nesne
10XVII. yüzyılın ilk yıllarında İstanbul’a gelen Polonyalı Simeon, İstanbuldaki her bahçenin bir selvilik olduğunu söyler.Belirtili nesne
11Evliya Çelebi’nin demesine göre kokuları insanın dimağını kokulandırır.Belirtili nesne
12Buralarda çokluk gül, karanfil, lâle, fulya, manolya, leylak, sümbül ve zerrin yetiştirilir.Özne
13İstanbulluların lâle merakı, bilindiği gibi, III. Ahmet (padişahlığı 1703 – 1730) çağında her türlü sınırı aşar.Belirtili nesne
14Başlıklara sarılan tülbentlerin kıvrımına çiçek iliştirme modası Tanzimat’a değin sürmüştür.Zarf tamlayıcısı
15İstanbul’un şık beyleri, zıpçıktıları, züppeleri, didonları, zarzurtçular yaz kış, her gün yakalarında çiçeklerle görünürler.Zarf tamlayıcısı
16Ahmet Rasim, Boğaz vapurlarındaki kadınları görünce insanın kendini çiçeklikte sandığını söylemiştir.Belirtili nesne
17Çinlilerin nilüfere düşkünlükleri tohumlarından çorba yapmalarına dayanır.Yer tamlayıcısı
18Ressam Soami çiçek düzenleme sanatının kurucularındandır.Yüklem
19Ama bu yöntem, kimi zaman günün esinlerine de kaptırır kendini.Yer tamlayıcısı

cumlede vurgu etkinlikleri 1 indir.

Yazdır

Yazar hakkında

Süleyman Kara

Öğrenci ve öğretmenlere faydalı olmak için onlara kaliteli edebiyat sitesi olan edebiyat sultanını sundum.

Yorum yap