EDEBİYAT TARAMA TESTİ 26
1.Bulsam, bir sihirli anahtar bulsam
Açsam göğün mavi kapılarını
Bir samanyolundan geçip dolaşsam
Yıldızların altın yapılarını
Bu dörtlükte aşağıdakilerden hangisinin örneği yoktur?
A) Ölçü
B) Redif
C) Uyak
D) Çapraz kafiye
E) Kişileştirme
2. Şah verdi, filiz sürdü, sinemde yara dalı
Şu cihanda gülmedim, yaradan yaradalı
Bu iki dizedeki söz sanatı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) İstiare
B) Cinas
C) Teşhis
D) Mübalağa
E) Teşbih
3. Göz gördü gönül sevdi seni ey yüzü mahım
Kurbanın olam var mı benim bunda günahım
Bu dizelerde olduğu gibi anlatımı çekici kılmak için şairin bildiği bir şeyi bilmezlikten gelmesi sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mecaz-ı mürsel
B) Hüsn-i talil
C) Tenasüp
D) Tecahül-i arif
D) Leff ü neşr
4. Aşağıdakilerden hangisi Göktürk Kitabelerinin özelliklerinden biri değildir?
A) Göktürklerin tarihine ışık tutar.
B) Türk dilinin ilk yazılı eseridir.
C) Söylev türünde yazılmıştır.
D) Kaşgarlı Mahmut tarafından okunmuştur.
E) Dönemine göre oldukça gelişmiş ve işlenmiş bir dil kullanılmıştır.
5. Aşağıdaki eser-yazar eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Kitab-ı Dede Korkut-Ali Şir Nevai
B) Divan-ı Hikmet-Ahmet Yesevi
C) Atabetü’l Hakayık-Edip Ahmet Yükneki
D) Divanü Lügati’t Türk-Kaşgarlı Mahmut
E) Kutadgu Bilig-Yusuf Has Hacip.
6. Divan edebiyatında (I) mektup ve düzyazı örneklerine münşeat (II) peygamberimizin hayatı ve savaşlarını anlatan eserlere siyer (III) çeşitli kahramanların savaşlarını anlatan eserlere surname (IV) gezi yazılarına da seyahatname (V) denmiştir.
Bu parçadaki hangi numaraları arasında bir bilgi yanlışlığı yapılmıştır?
A) I.
B) II..
C) III.
D) IV.
E) V.
7. Lale Devri şairidir. Şarkıları da çok başarılıdır. Devrin zevkini ve eğlencesini şiirlerinde işlemiştir. Şiirlerinde zevk, sefa, nükte, zarafet, aşk, şarap, tabiat, neşe ve musiki bir aradadır. Dini konulara hiç yer vermemiştir. Şiirde Divan edebiyatının katı kurallarının dışına çıkarak mahallileşme cereyanını başlatmıştır. Halk ruhunu, deyimlerini, zevkini, coşkusunu, İstanbul’u ve İstanbul Türkçesini şiirlerine yansıtmıştır. Dili yalın, ahenkli ve akıcıdır. Söz sanatlarını da başarıyla kullanmıştır.
Bu parçada sözü edilen Divan şairi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Nedim
B) Nabi
C) Nefi
D) Baki
E) Şeyh Galip
8. Askeri bir ucu göründü Van’dan
Kılıcın kabzası görünmez kandan
Bağdat’ın içinde tozdan dumandan
Toz duman içinde kaldı Genç Osman
Bu dörtlükte aşağıdaki şiir türlerinden hangisine özgü nitelikler ağır basmaktadır?
A) Epik
B) Lirik
C) Didaktik
D) Satirik
E) Pastoral
9. Bir yazarın, herhangi bir konu üzerinde, özel görüş ve düşüncelerini hiçbir iddiaya yer vermeden kesin yargılara varmadan anlattığı yazı türüdür. Bu türün konuları genellikle edebiyat, sanat, bilim, felsefe …vb.dir. Özellikle Fransız edebiyatında Montaigne, İngiliz edebiyatında Bacon bu türde başarılı eserler vermiştir.
Bu parçada sözü edilen yazınsal tür aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öykü
B) Anı
C) Roman
D) Deneme
E) Gezi
10. Kelime anlamı gerçek üstücülük demek olan bu akım 1924’te Fransa’da doğmuştur. Sigmund Freud düşüncesi etkili olmuştur. Onlara göre akıl ve mantık değersizdir, insanı yönlendiren içgüdü ve bilinçaltıdır. Bilinçaltı rüyada ortaya çıkar. Bu yüzden hipnotize edilmiş insanlara şiir söylettiler. Batı edebiyatında Breton, Aragon, Paul Eluard; bizde de Garipçiler ve İkinci Yeni bu akımın etkisinde yapıt vermiştir.
Bu parçada sözü edilen edebiyat akımı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sürrealizm
B) Natüralizm
C) Parnasizm
D) Sembolizm
E) Realizm
11. Aşağıdakilerden hangisi Halk şiirinin özellikleri arasında yer almaz?
A) Nazım birimi dörtlüktür.
B) Hece ölçüsü kullanılmıştır.
C) Yarım kafiye ve rediften yararlanılmıştır.
D) Şiirlerin kendine özgü başlığı vardır.
E) Aşk, tabiat, ayrılık, hasret, ölüm, yiğitlik, toplum, din, zamandan şikayet sık sık işlenen konulardır.
12. Şiirde her türlü kurala ve belirli kalıplara; ölçü, kafiye ve dörtlüğe karşı çıkmışlardır. Şiirde şairaneliği, mecazlı söyleyiş ve sanatları kabul etmediler. Süslü, sanatlı dile karşı çıkıp sade bir dil kullandılar. Şiirde o güne kadar işlenmedik konuları ele aldılar. Konuşma dili ile günlük sıradan konuları işlediler. İşledikleri konular günlük hayattan sıradan insanların problemleri, yaşama sevinci ve hayattaki bazı garipliklerdir. Halk deyişlerinden yararlanmışlar, toplumsal yergiye yer vermişlerdir.
Bu parçada sözü edilen edebi topluluk aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yeni Lisancılar
B) Yedi Meşaleciler
C) Birinci Yeniciler
D) İkinci Yeniciler
E) Beş Hececiler
13. Fransız sembolistlerin etkisindedir. Şiirde ahenk oluşturmaya çalışır, kelimeleri müzikal değerlerine göre seçer. Dili süslü ve ağırdır. Bolca sıfat tamlaması kullanır. Serbest müstezadı kullanmıştır. Bir şiirde birden fazla vezin kullanır. “Sanat sanat içindir.” görüşünü benimser. Şiirleri yanında Hac Yolunda adlı gezi eseri, mektupları, Yalan ve Körebe adlı tiyatroları da vardır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cenap Şehabettin
B) Tevfik Fikret
C) Ahmet Haşim
D) Abdülhak Hamit Tarhan
E) Muallim Naci
14. Teknik yazıları ve romanlarıyla ün kazanmıştır. Mensur şiir ve anı türünde de eserler vermiştir. Nesirlerinde görgü, hatıra, tasvir ve kültür unsurları ağır basar. Eserlerinin ağırlıklı noktasını mutluluklarla geçmiş gençliği ve 20.yüzyıl başlarındaki rahat İstanbul yaşamları oluşturur. Genel olarak İstanbul; özelde de Boğaziçi önemli yer tutar. Fahim Bey ve Biz, Çamlıcadaki Eniştemiz adlı romanları vardır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Hamdi Tanpınar
B) Sait Faik Abasıyanık
C) Memduh Şevket Esendal
D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Abdülhak Şinasi Hisar
15. Aşağıdakilerden hangisi Birinci Dönem Tanzimat edebiyatının özelliklerinden biri değildir?
A) Sanat toplum içindir, görüşü benimsenmiştir.
B) Şiirde estetik güzellik değil içerik ön plana çıkmıştır.
C) Şiirde biçimde yenilik yapılmış, konuda eskiye bağlı kalınmıştır.
D) Edebiyat, fikirleri yaymada bir araç olarak görülmüştür.
E) Edebiyatımızda noktalama işaretleri ilk kez kullanılmıştır.
16. İstanbul’da bir araya gelen bir grup sanatçı, bir bildiri yayımlayarak kendilerini kamuoyuna tanıtır. Bu, edebiyatımızdaki ilk bildiridir. Bildiride, edebiyatın ciddiye alınması, Batı edebiyatıyla daha sıkı ilişkiler kurulması, tercüme büroları açılması gibi fikirler ileri sürülür. Edebiyatın kişisel ve saygıdeğer olduğu anlayışıyla hareket eden bu sanatçılar, kalıcı iz bırakamadan kısa süre sonra dağılır.
Bu parçada sözü edilen sanatçılar aşağıdakilerden hangisi içinde yer alır?
A) Yedi Meşaleciler
B) Tanzimatçılar
C) Edebiyat-ı Cedideciler
D) Fecr-i Aticiler
E) Milli Edebiyatçılar
17. Cumhuriyet Dönemi oyun yazarlarındandır. “İktidar Üçlemesi” başlığı altında yayımladığı üç oyununda 1623-1651 yılları arasında Osmanlı sarayında yaşanan iktidar mücadelelerini anlatır. Tarihi dram özelliği gösteren bu oyunlarda kişiler hem beşeri, hem de evrensel boyutta ele alınır. Yazar, tarihi birer şahsiyet olan 4.Murat’ı, Sultan İbrahim’i ve Kösem Sultan’ı dönemin havasına uygun olarak canlandırır. Üç oyunun da yapısı, iktidar çatışması üzerinde şekillenir.
Bu parçada sözü edilen sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A)Recep Bilginer
B) Cahit Zarifoğlu
C) Turan Oflazoğlu
D) Yusuf Atılgan
E) Refik Erduran
18. Ahmet Mithat Efendi ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Lehçe-i Osmanî adlı bir sözlüğü vardır.
B) Birçok türde çok sayıda eser vermiştir.
C) Romanlarında olayın akışını kesip bilgiler verir.
D) Eserlerinin amacına uygun olarak sade bir dil kullanmıştır.
E) Yapıtlarını halkı eğitmek, okuru bildirmek için yazmıştır.
19. İşim olmasaydı, size bu öykümü bizzat getirmek isterdim. Ancak ne yazık ki işlerimin yoğunluğu yüzünden bu mümkün olmadı. Umarım öykümü beğenir ve derginizde yayımlarsınız. Bunun için sizden bir ücret ya da başka bir şey istemiyorum. Öyküme derginizde yer vermeniz benim için değeri ölçülemez bir ücret olacaktır. Sizin genç öykücülere ne kadar sahip çıktığınızı biliyorum. Ama öykümün yayımlanmaya değer olup olmadığını bilmiyorum. Size göndermeden önce okuttuğum, zevkine güvendiğim birkaç arkadaş öykümü çok beğendi. Onlardan aldığım cesaretle size gönderme cüretinde bulundum.
Bu parça aşağıdaki yazı türlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Günlük
B) Hatıra
C) Fıkra
D) Mektup
E) Eleştiri
20. Baktım sisli yollara
Yüreğim yara yara
Senden haber getirsin
Sesini ver rüzgara
Bu dizelerde aşağıdaki şiir türlerinden hangisine özgü nitelikler ağır basmaktadır?
A) Epik
B) Lirik
C) Pastoral
D) Didaktik
E) Satirik
21. Aşağıdakilerin hangisinde Anonim Halk edebiyatı ürünleri bir arada verilmiştir?
A) Tuyuğ,türkü, koşma, mani
B) Türkü, şarkı, mani, ağıt
C) Mani, ninni, türkü, ağıt
D) Semai, kalenderi, şarkı, koçaklama
E) Mani, koçaklama, ilahi, şathiye
22. Aşağıdaki şıklardan hangisinde uyak yoktur?
A)Kavaklarında leylekler
Yuvada yavruyu bekler
B) Elmalar yanar dalında
Kağnılar ağlar yolunda
C) Sıra dağlar yatar gider
Soğuk sular akar gider
D) Bahçelerde düğün olur
Suna kızlar gelin olur
E) Ne saz çalar söz bilir
İçi paslı sersem şair
23. Günler geceler zulmet, geceler güne hasret, zaman geçiyor zaman, bu yaz, bu bahar yalan, kan ağlıyor yürekler, ölüm her yanda bekler, sonra çepeçevre bizi yolcu eden yayanlar, bizi kaybetmiş gibi şimdiden ağlayanlar, bir baktılar dört nala giden çocuklarına, bomboş kalmış Asya ufuklarına…
Bu parçadaki altı çizili sözcükler aşağıdaki söz sanatlarından hangisini çağrıştırmaktadır?
A) Cinas
B) Seci
C) Aliteorasyon
D) Tezat
E) Tenasüp
24. Biliyorum, dışarısı kapkaranlık, buz gibi soğuk. Rüzgar ağaçların arasından esiyor. En yüce dağlar bile böyle havalarda korkar, birbirlerine sokulur, ışığımızın yandığı pencereye yaklaşır. Ağaçlarsa titreşip durur. Baharda bir daha yeşermeyen ağaçlar var ya, onlar korkudan donmuş olanlardır bence.
Bu parçada kişileştirilen varlıklar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Rüzgar-dağlar
B) Bahar-ağaçlar
C) Pencere-ışık
D) Dağlar-ağaçlar
E) Rüzgar-bahar
CEVAPLAR: 1.E, 2.B, 3.D, 4.D, 5.A, 6.D, 7.A, 8.A, 9.D, 10.A, 11.D, 12.C, 13.A, 14.E, 15.C, 16.D, 17.C, 18.A, 19.D, 20.B, 21.C, 22.C, 23.B, 24.D