1.(I) Edebiyatı Cedideciler, Tanzimat edebiyatında biçim ve öz bakımından başlayan Batılılaşmayı geliştirdiler. (II) İlk şiirlerinde Divan şiirinin nazım biçimlerinden yararlandılar. (III) Fransız şiirinden aldıkları sone, terzarima gibi şekilleri kullanmaya başladılar. (IV) Divan şiirinden müstezat nazım biçimini alıp değiştirerek serbest müstezadı geliştirdiler. (V) Ancak en başarılı eserlerini gazel, kaside gibi yerleşmiş nazım biçimleriyle verdiler.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I B) II C) III D)IV E) V
2. Servet-i Fünun şiirinde serbest müstezadın kullanılması aşağıdaki sonuçlardan hangisini doğurmamıştır?
A) Beyitlerden oluşan şiirler yerine bentlerden oluşan şiirler ortaya çıkmıştır.
B) Şiirde parça güzelliği yerine bütün güzelliği benimsenmiştir.
C) Ölçüyü zorlayan yabancı kelimeler yerine Türkçe sözcükler tercih edilmiştir.
D) Divan edebiyatında kullanılan aruz kalıpları kırılmıştır.
E) Şiir, düz yazıya yaklaşmaya başlamıştır.
3.
Hayat yolu ortasında kendimi
Karanlık bir orman içinde buldum.
Anladım yolumu kaybettiğimi.
Aklıma geldikçe hâlâ korktuğum
Bir yabani, bir haşin, büyük ormanı
Anlatırken bile ürperiyorum.
Ölümden daha korkunç buldum onu,
Ama başka iyi şeyler de vardı,
Söyleyim onların ne olduğunu.
Yukarıdaki şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Triyole
B) Terzarima
C) Gazel
D) Balat
E) Serbest müstezat
4. (I) Servet-i Fünuncular şiirde biçim mükemmelliğine büyük önem vermişlerdir. (II) Sanat için sanat görüşüyle, şiiri ideolojik bir anlatım yolu olmaktan çıkarmışlardır. (III) İlk kez, Batı’dan alınan sone, terzarima gibi nazım biçimlerini kullanmışlardır. (IV) Hece ölçüsünü şiirin vazgeçilmez bir ahenk unsuru olarak görmüşler, çoğu kez bu vezni Halk şairlerinden daha iyi kullanmışlardır. (V) Serbest müstezat nazım şeklini geliştirmişlerdir.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)I B)II C)III D)IV E)V
5. Yüzünde hasta-i sevda gibi melalet var,
Nedir bu hâl-i perişanın ey hilal-seher?
Sabah-ı feyz-i baharide mübtesem ezhar
Çemen çemen mütemevvic nesim-i anber-bâr:
Niçin? Ben anlamadım kimden etsem istifsâr
Yüzünde hasta-i sevdâ gibi melâlat var!
Dem-i seherde yanında şu parlayan ahfer
Hazan içinde solan bir çiçek gibi dil-ber
Sürûr fec ile şâd iken bütün yerler,
Nedir bu hâl-i perişanın ey hilâl-i seher?
Bu şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Triyole
B) Sone
C) Terzarima
D) Balat
E) Serbest müstezat
6. (I) Özellikle Tevfik Fikret’in çok etkilendiği Parnasizm akımı, adını Çağdaş Parnasçılık adlı dergiden almıştır. (II) Romantizme tepki olarak doğan bu akımın temel kuramı “sanat için sanat” şeklinde özetlenebilir. (III) Bu akımda sanatsal biçim ve sanatsal içerik kaygısı ön plandadır. (IV) Bu akımın etkisindeki edebi eserlerde ölçülü ve nesnel bir anlatım, teknik kusursuzluk ve kesin betimlemeler kullanılır. (V) Gerçeklerden kaçma, hayale sığınma ve karamsarlık; bu akıma bağlı sanatçıların en belirgin özelliklerindendir.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı söz konusudur?
A) I. B)II. C) III. D)IV. E)V.
7.Edebiyat-ı Cedide sanatçıları için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Tanzimat sanatçılarını Avrupaî edebiyat yolunda yetersiz buldukları
B) Yazılarında süslü cümlelere yer verip zarif, ahenkli, fakat işitilmemiş sözcük ve tamlamalar kullandıkları
C) Aruzu Türkçeye uygulamada çok başarılı oldukları
D) Sözün beyitte başlayıp yine bir beyitte bitme anlayışını kırdıkları
E) Şiirlerinde göz için uyak anlayışını benimsedikleri
8. (I) Servet-i Fünuncular, Tanzimat’ın birinci dönemindeki sanatçılar gibi “Sanat sanat içindir.” anlayışıyla hareket etmişlerdir. (II) Topluluk, yapıtlarında süslü ve sanatlı bir dil kullanmıştır. (III) Şiirde aruz vezni kullanılmakla birlikte, nazım şekillerinde ve konularda büyük yenilikler yapılmıştır. (IV) Nazmı nesre yaklaştırmışlar, beyit bütünlüğü yerine konu bütünlüğünü esas almışlardır. (V) Fransız şiirinden alınan sone ve terza-rima gibi şekiller ve serbest müstezat çokça kullanılmıştır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
9. (I) Edebiyat-ı Cedide sanatçıları anlamın bir beyitte tamamlanması geleneğini yıkmışlardır. (II) Böylece şiirin içinde parçalar halinde kalan güzellik anlayışına son verilmiş, şiirde bütünlük ortaya çıkmıştır. (III) Şiirde kafiyenin göz için değil, kulak için olması gerektiği anlayışını benimsemişlerdir. (IV) Aruz vezniyle gazel, kaside gibi nazım şekillerinin yanında Batı nazım şekillerini kullanmışlardır. (V) Hayal ile hakikat arasındaki çatışma bu dönem şiirinin en çok işlenen konularından biri olmuştur.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
10. I. Aruzu Türkçeye başarılı bir şekilde uygulamışlardır.
II. Kafiye anlayışında şekle değil, ses benzerliğine dikkat etmişlerdir.
III. İyi, güzel, çirkin her hali, her duygu ve düşünceyi şiirin konusu haline getirmişlerdir.
IV. Dilde Arapça ve Farsça sözcüklerle yüklü tamlamalara yer vermişlerdir.
Yukarıda özellikleri verilen sanatçılar hangi topluluk içinde yer almaktadır?
A) Milli Edebiyat
B) Fecr-i Ati
C) Edebiyat-ı Cedide
D) Divan Edebiyatı
E) Cumhuriyet Edebiyatı
11. Aşağıdakilerden hangisi, Edebiyat-ı Cedide şairlerinin bir özelliği değildir?
A) Aruz veznini kullanma
B) Şiiri düzyazıya yaklaştırma
C) Halk şiiri nazım biçimlerini kullanma
D) Özgün bir şiir dili oluşturma
E) Fransız edebiyatı nazım şekillerini kullanma
12. (I) Edebiyat-ı Cedide şairleri şiirde sembolizm ve parnasizmin etkisinde kaldılar. (II) Şiirde biçimde değil, özde yenilik yaptılar. (III) Çoğunlukla kişisel konularda şiir yazdılar. (IV) Edebiyatımıza yepyeni duyuş, hayal ve görüşler getirdiler. (V) Ancak çokça kullandıkları Arapça, Farsça kelime ve tamlamalarla yüklü ağır bir dil yarattılar.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
13. – Bugün açız yine evlatlarım, diyordu peder,
Bugün açız yine; lakin yarın, Ümid ederim,
Sular biraz daha sakinleşir… Ne çare, kader!
– Hayır, sular ne kadar coşkun olsa ben giderim
Diyordu oğlu, yarın sen biraz ninemle otur;
Zavallıcık yine kaç gündür işte hasta…
– Olur;
Biraz da sen çalış oğlum, biraz da sen çabala;
Ninen baban, iki miskin, biz artık ölmeliyiz…
Cocuk düşündü şikayetli bir nazarla: – Ya biz,
Ya ben nasıl yaşarım siz ölürseniz?
Hâlâ
Dışarda gürleyerek kükremiş bir ordu gibi
Döğerdi sahili binlerce dalgalar asabi.
Tevfik Fikret’in Balıkçılar adlı şiirinden alınan bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Diyaloglara yer verilmiştir.
B) Toplumla ilgili bir konu işlenmiştir.
C) Ahenk unsurlarından yararlanılmıştır.
D) Manzum hikaye niteliği taşımaktadır.
E) Sone nazım biçimiyle kaleme alınmıştır.
CEVAPLAR: 1.E, 2.C, 3.B, 4.D, 5.A, 6.E, 7.A, 8.A, 9.D, 10.C, 11.C 12.B, 13.E, 14