1. Tanzimat Dönemi Türk şiiri için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A)Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
B) Beyit birimi de kullanılmıştır.
C) Zaman zaman hece ölçüsünün kullanıldığı olmuştur.
D) Sade dil ve açık anlatım kullanılmış ve bunda başarılı olunmuştur.
E) Batılılaşma yönünde ilk şiirler bu dönemde olmuştur.
2. I. Divan şiirinin bahsettiği kadınlar gerçeklikten uzaktır; Tanzimat şiiri ise gerçek kadından bahseder.
II. Tanzimat şiiri toplumsal konularla ilgilidir; divan şiiri ise dinsel ağırlıklıdır.
III. Divan şiirinde şekil mükemmelliği önemlidir, Tanzimat şairleri ise şiirin şeklinde değişiklikler aramışlardır.
IV. Tanzimat şiirinde bütün, divan şiirindeyse parça güzelliği ön plandadır.
V. Divan şiirinde Tanzimat şiirinde olduğu gibi kafiye kulak içindir.
Divan ve Tanzimat şiirleri üzerine yapılan karşılaştırmaların hangisinde bir yanlışlık yapılmıştır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
3. Tanzimat şiiriyle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Özgürlük, adalet, vatan, millet gibi yeni konular işlenmiştir.
B) Divan edebiyatı nazım biçimleri terk edilmiş, Batı edebiyatından alınan sone, terza-rima gibi nazım biçimleri kullanılmıştır.
C) Aruz ölçüsünün yanında az da olsa hece ölçüsü kullanılmıştır.
D) Sade bir dil kullanma amacı güdülmüş, ancak bunda başarılı olunamamıştır.
E) Kafiye, redif, vezin gibi biçimsel ögelere önem verilmiştir.
4. (I) Türk şiiri, 19.yüzyılın ortalarına gelinceye kadar kaynağını Doğu’da bulunan ve büyük ölçüde dinin beslediği bir kültür dünyası ile yoğrulmuştur. (II) 13.yüzyıldan başlayarak Divan şiiri denen köklü bir şiir geleneği içinde ve klasik olarak nitelenebilecek ölçüde yüzyıllar boyu saltanatını sürdürür. (III) 19.yüzyılda Tanzimat şiiri, Divan şiirinin genel havası içinde yavaş da olsa bir yenileşme ve değişme süreci içine girer. (IV) Aslında, yüzyıllardır eski edebiyatın özünü oluşturan şiir geleneğini birdenbire değiştirmek kolay iş değildir. (V) Nitekim öyle ve Tanzimat’ın birinci kuşağının şiirlerinde asıl değişim yaşanmıştır.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
5. Tanzimat edebiyatında yenileştirilen ilk tür, şiir olur. Şinasi; La Fontaine, Lamartine gibi Fransız şairlerden yaptığı çevirilerle yeni şiirin kapılarını aralar. Şiir çevirilerinin yer aldığı “Tercüme-i Manzume”, geleneksel Türk şiirinden ayrılan örnekler sunar. Ziya Paşa, gazel ve şarkılarında dil ve söyleyiş, Namık Kemal ise söyleyiş ve şekil bakımından eski şiirden ayrılır. Recaizade Mahmut Ekrem, şiirin konusunu genişletir. Abdülhak Hamit Tarhan ise, Türk şiirine yeni söyleyişler getirir, Divan şiirinin etkisini iyiden iyiye ortadan kaldırır.
Bu parçada aşağıdakilerden hangisinden söz edilmektedir?
A) Tanzimat dönemi Türk şiirindeki değişimden
B) Şiirin, Türk edebiyatındaki yerinden
C) Şiirin öteki türlerden ayrılan yanlarından
D) Tanzimat şiirinin üslup özelliklerinden
E) Tanzimat dönemi şairlerinin şiire bakışından
6.
Vasf-ı reftârınla dîvânı belâdır levh-i dil
Saff-ı âşûb-ı kıyâmet târ-ı mıstardır bana
Tanzimat şairlerinden Namık Kemal’in yazdığı bir şiirden alınan bu dizelerden yola çıkarak şiirin tümüyle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Yalın ve anlaşılır bir dili vardır.
B) Aruz vezniyle yazılmıştır.
C) Rubaiden alınmıştır.
D) Özgürlük konusunu işlemektedir.
E) Her beyti kendi arasında kafiyelidir.
7.
Top patlasın ateşleri etrafa saçılsın
Cennet kapısı can veren ihvana açılsın
Dünyada ne bulduk ki ölümden de kaçılsın
Gavgada şehadetle bütün kâm alırız biz
Osmanlılarız can veririz nâm alırız biz
Bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) I., II. ve III. dizelerde tam uyak kullanılmıştır.
B) Epik özellikler taşımaktadır.
C) Redif kullanılmıştır.
D) Bir rubaiden alınmıştır.
E) Aruzun “mef’ûlü/mefâilü/mefâil/faûlün” kalıbıyla yazılmıştır.
8.
Kimin aşkıyla nâlânsın
Kimin hicriyle sûzansın
Neden böyle perişansın
Gönül derdin nedir söyle
Ziya Paşa’ya ait bu dizeler biçim ve içerik özelliklerine göre aşağıdaki nazım biçimlerinin hangisinden alınmış olabilir?
A) Şarkı
B) Kaside
C) Kıta
D) Rubai
E) Mesnevi
9. Eyvah! Ne yer ne yâr kaldı
Gönlüm dolu âh ü zâr kaldı
Şimdi ebede gelip ezelden
Gitti ebede gelip ezelden
Ben gittim, o hâksâr kaldı
Beyrut’ta bir mezar kaldı
Abdülhak Hamit Tarhan’ın bir şiirinden alınan bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Redif kullanılmıştır.
B) Tekrir sanatına başvurulmuştur.
C) Ahengi sağlamak için kafiyeden yararlanılmıştır.
D) Hece ölçüsü kullanılmıştır.
E) Şair, sevdiğinin ölümünden duyduğu üzüntüyü anlatmıştır.
10. Tanzimat şiiriyle ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Divan şiirindeki gibi parça güzelliğine değil, bütün güzelliğine önem verilir.
B) Fransız edebiyatından yapılan şiir çevirileriyle birlikte yeni nazım biçimleri görülür.
C) Kafiye düzeninde değişiklikler olur, sarma, çapraz uyak düzeni vb. kullanılır.
D) Şiirin içeriği genişler, doğa kendi varlığıyla şiirde kendine yer bulmaya başlar.
E) Yabancı etkilerden uzak, günlük konuşma dili yalınlığında bir anlatım kullanılır.
11.Aşağıdakilerin hangisinde Tanzimat Dönemi şiirinde kullanılan nazım biçimleri bir arada verilmiştir?
A) terkib-i bent-şarkı-mani-varsağı
B) rubai-destan-mesnevi-semai
C) kaside-gazel-şarkı-rubai
D) şarkı-semai-müstezat-ilahi
E) tuyuğ-kaside-mani-koşma
12.Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat şiirinin özellikleri arasında yer almaz?
A) Aruz ölçüsü kullanılmaya devam edilmiş, bununla birlikte az da olsa hece ölçüsüyle de şiirler yazılmıştır.
B) Günlük yaşamda görülen her olay şiire konu olarak seçilerek şiirin konusu genişletilmiştir.
C) Anlamı beyitte tamamlama anlayışı yavaş yavaş terk edilmiş, şiirin tüm dizeleri arasında bir anlam bağı kurulmasına özen gösterilmiştir.
D) Divan edebiyatı nazım biçimleri tamamen terk edilmiştir.
E) Duygusal konulardan çok, toplumsal konulara geniş yer verilmiştir.
CEVAPLAR: 1.D, 2.E, 3.B, 4.E, 5.A, 6.B, 7.D, 8.A, 9.D, 10.E, 11.C, 12.D
tanzimatedebiyatindasiirtest1 İNDİR
merhaba acaba cevap anahtarında sıkıntı olabilir mi çünkü 1.sorunun cevabından şüphe ediyorum
d olması gerektiği taraftarıyım
Haklısınız, düzeltiyorum.