Testler

Servet-i Fünun Edebiyatı Test 16

Servet-i Fünun Edebiyatı şiiriyle ilgili sorulardan oluşan 16 soruluk testtir.

SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATI TESTİ 16

1.(I) Edebiyat-ı Cedide şbairleri şiirde sembolizm ve parnasizmin etkisinde kaldılar. (II) Şiirde biçimde değil, özde yenilik yaptılar. (III) Çoğunlukla kişisel konularda şiir yazdılar. (IV) Edebiyatımıza yepyeni duyuş, hayal ve görüşler getirdiler. (V) Ancak çokça kullandıkları Arapça, Farsça kelime ve tamlamalarla yüklü ağır bir dil yarattılar.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.

2.Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret’in eserlerinden biri değildir?
A) Şermin
B) Tarih-i Kadim
C) Rubab-ı Şikeste
D) Haluk’un Defteri
E) Ferdi ve Şürekası

3. – Bugün açız yine evlatlarım, diyordu peder,
Bugün açız yine; lakin yarın, Ümid ederim,
Sular biraz daha sakinleşir… Ne çare, kader!

– Hayır, sular ne kadar coşkun olsa ben giderim
Diyordu oğlu, yarın sen biraz ninemle otur;
Zavallıcık yine kaç gündür işte hasta…

                                                    – Olur;
Biraz da sen çalış oğlum, biraz da sen çabala;
Ninen baban, iki miskin, biz artık ölmeliyiz…
Cocuk düşündü şikayetli bir nazarla: – Ya biz,
Ya ben nasıl yaşarım siz ölürseniz?

                                                      Hâlâ
Dışarda gürleyerek kükremiş bir ordu gibi
Döğerdi sahili binlerce dalgalar asabi.
Tevfik Fikret’in Balıkçılar adlı şiirinden alınan bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Diyaloglara yer verilmiştir.
B) Toplumla ilgili bir konu işlenmiştir.
C) Ahenk unsurlarından yararlanılmıştır.
D) Manzum hikaye niteliği taşımaktadır.
E) Sone nazım biçimiyle kaleme alınmıştır.

4. (I) Edebiyat-ı Cedide şairleri, Abdülhak Hamit’in şekilde yaptığı yeniliği daha da genişlettiler. (II) Fransız şiirinden sone ve terza-rima gibi nazım türlerini aldılar. (III) Kalıplaşmış vezinlerin dışına çıkarak serbest müstezadı yaygın ölçüde kullandılar. (IV) Aruzu Türkçeye büyük bir ustalıkla uyguladılar. (V) Şiirde biçimi göz ardı edip sokak dilinin tüm sıcaklığını ve sadeliğini şiire yansıttılar.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B)II. C)III. D)IV. E)V.

5. Servet-i Fünun şiiriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
B) Ahenge önem verilmiştir.
C) Dize bağımsızlığına önem verilmiştir.
D) Düzyazıya özgü cümle yapısından yararlanılmıştır.
E) Göze göre değil, kulağa göre uyak anlayışı benimsenmiştir.

6. Yuva sevgi yuvasıdır
Ninelerdir onu yapan
Ama yavrum senin yuvan
Bir beceri yuvasıdır
Koş yuvana koş yavrucak
O beceri yuvasıdır
Ve erdemler ocağıdır
Orda aklı uyanacak

Tevfik Fikret’in İthaf adlı şiirinden alınan bu dizelerle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Yalın bir dil kullanılmıştır.
B) 8’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
C) Didaktik bir nitelik taşımaktadır.
D) Uyak ve rediften yararlanılmıştır.
E) Yeni terkip ve tamlamalara yer verilmiştir.

7. Recaizade Mahmut Ekrem, 1896’da Ahmet İhsan
Tokgöz’ün çıkarmakta olduğu Servet-i Fünun’u
yenilik yanlılarının yayın organı olabilecek en
uygun dergi olarak düşünür ve Tevfik Fikret’i
derginin başyazarlığına getirir. Bu tarihten sonra
Cenap Şahabettin, Hüseyin Suat, Ali Ekrem,
I                                            II                     III
Mehmet Rauf, Faik Ali gibi şairlerle;
IV                            V
Halit Ziya, Hüseyin Cahit, Saffeti Ziya,
VI                    VII                         VIII
Süleyman Nazif
, Ahmet Şuayp gibi genç
IX                                        X
yazarlar bu dergi aracılığıyla Edebiyat-ı Cedide topluluğunun oluşumuna katkı yaptılar.

Bu parçadaki bilgi yanlışlığını gidermek için numaralanmış sanatçılardan hangileri yer değiştirmelidir?
A) I. ve VI.
B) II. ve VII.
C) III. ve VIII.
D) IV. ve IX
E) V. ve X.

8. Küçük, muttarid, muhteriz darbeler
Kafeslerde, camlarda pür ihtizâz
Olur dembedem nevhager, nağmesâz
Kafeslerde, camlarda pür ihtizâz
Küçük, muttarid, muhteriz darbeler…
Tevfik Fikret’in bir şiirinden alınan bu dizeler sanatçıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisini örneklendirir nitelikte değildir?
A) Biçime önem vermiştir.
B) Bireysel konuları işlemiştir.
C) Döneminin eleştirisini yapmıştır.
D) Ahenk unsurlarından yararlanmıştır.
E) Yabancı kökenli sözcükler kullanmıştır.

9. Onun ilk şiir kitabı “Tamat” adıyla basılır. Türk edebiyatında şair olarak tanınmakla birlikte o aynı zamanda, mektup şeklinde yazdığı Hac Yolunda, Suriye Mektupları, Avrupa Mektupları adlı gezi notlarıyla, Evrak-ı Eyyam, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Tiryaki Sözleri adlı makale, söyleşi, deneme ve özdeyişlerle kişisel görüşlerini süslü bir dille anlatan bir yazardır. Onun aynı zamanda Körebe adlı küçük bir piyesi de basılmıştır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Celal Sahir
B) Süleyman Nazif
C) Ahmet Şuayp
D) Tevfik Fikret
E) Cenap Şahabettin

10. Bir beyaz lerze, bir dumanlı uçuş;
Eşini gaib eyleyen bir kuş
gibi kar
Geçen eyyâm-ı nevbahârı arar…
Ey kulûbün sürûd-i şeydâsı,
Ey kebûterlerin neşîdeleri,
O bahârın bu işte ferdâsı:
Kapladı bir derin sükûta yeri
karlar
Ki hamûşâne dem-be-dem ağlar!
Cenap Şahabettin’in “Elhan-ı Şita” adlı şiirinden alınan bu dizelerden hareketle Servet-i Fünun şiiri hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Yeni biçimler kullanılmıştır.
B) Hecenin kısa kalıpları kullanılmıştır.
C) Tabiattan alınan izlenimler dile getirilmiştir.
D) Yabancı sözcüklerle yapılmış tamlamalara yer verilmiştir.
E) Şekil, ölçü ve sözcük tekrarlarıyla bir musiki sağlanmıştır.

11. I. Grup                 II.Grup
I.Siyah İnciler           Tevfik Fikret
II.Kırık Hayatlar      Mehmet Rauf
III.Kavgalarım         Cenap Şahabettin
IV.Tiryaki Sözleri    Hüseyin Cahit
Yukarıda I.grupta verilen eserlerden hangisi, II.grupta verilen sanatçılardan biriyle ilişkilendirilemez?
A) I. B)II. C)III. D)IV. E)V.

12. Verir zavallı memleket, verir ne varsa, malını
Vücudunu, hayatını, ümidini, hayalini
Bütün ferağ-ı halini, olanca şevk-i balini.
Hemen yutun düşünmeyin haramını, helalini…
Yiyin efendiler yiyin, bu han-ı iştiha sizin,
Doyunca, tıksırınca, çatlayıncaya kadar yiyin!
Tevfik Fikret’in “Han-ı Yağma” adlı şiirinden alınan bu dizeler Servet-i Fünun şiiriyle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisiyle çelişmektedir?
A) Biçime önem verilmiştir.
B) Konu bütünlüğü sağlanmıştır.
C) Eleştiri aracı olarak görülmemiştir.
D) Ahenk unsurlarından yararlanılmıştır.
E) Yabancı kökenli tamlamalar kullanılmıştır.

13. Servet-i Fünun şiiriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Ahenk unsurlarına önem verilmiştir.
B) Sembolizm ve parnasizmin etkileri görülür.
C) Aruza karşı hece ölçüsü üstün tutulmuştur.
D) Karamsar duygular ve hayal kırıklıkları işlenmiştir.
E) Göze göre değil, kulağa göre uyak anlayışı benimsenmiştir.

14. İlk devrede yazdığı şiirlerinde sanat için sanat ilkesine bağlıdır. Bu dönem şiirleri bireysel bir nitelik gösterir. 1901’den sonra sosyal, siyasal ve ideolojik bir kişilik kazanır. Toplum sorunlarına ilgi duyar. Olgunluk çağında daha kötümser bir havaya bürünür, biraz da hırçınlaşır, inancını kaybeder. Bu karamsar hava bütün yaşamı boyunca devam eder ve şiirlerine yansır.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Haşim
B) Ziya Paşa
C) Cenap Şahabettin
D) Tevfik Fikret
E) Ahmet Mithat Efendi

15. İçe dönük mizaca sahiptir. Özellikle ilk döneminde yaşam karşısında pasif bir tavır almıştır. Gerek şiirlerinde gerekse yaşamında hayata karışmak yerine seyretmeyi yeğlemiştir. Ancak Servet-i Fünun dergisinin kapatılmasından sonraki şiirlerinde fikirlerini açıklayan, insanlığı, toplumu gündemine alan bir çizgi işler. Bu dönemde gençlere kendi yaşam felsefesi hakkında nasihatler verir. Bu açıdan bakıldığında o aslında günümüzün toplumcu şairinin o dönemde müjdeler gibidir.
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ziya Paşa
B) Tevfik Fikret
C) Namık Kemal
D) Ahmet Haşim
E) Cenap Şahabettin

16. Bu vakitsiz giden yaz, erken inen akşamla,
Kapanmış pancurlara dayıyarak başını,
Dinle solgun bahçenin kalbe anlattığını,
Ağacın yaprak yaprak, havuzun damla damla.

Kuşlar sanki yaralı, benzin sararmış gamla,
Duymak güneşin, rengin bizi bıraktığını,
Günler günü vefasız leyleklerin akını.
-Ah uzak palmiyeler… Kaçmak, seninle, yazla.

Çardak altları bitti, bitti üzümün tadı,
Artık ihtiyar çamlar, selviler saltanatı,
İşte bir kere daha haraboldu bahçeler.

Ürperen vücudunu yavaşça koluma ver.
Gözlerinde okunan bütün hüznü eylülün,
Karanlıktan, geceden, ölümden korkan gönlün
Bu şiirin nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sone
B) Balat
C) Müstezat
D) Triyole
E) Terzarima

CEVAPLAR: 1.B, 2.E, 3.E, 4.E, 5.C, 6.E, 7.D, 8.C, 9.E, 10.B, 11.B, 12.C, 13.C, 14.D, 15.B, 16.A

servetifunun edebiyati test 16 indir.

Yazdır

Yazar hakkında

Süleyman Kara

Öğrenci ve öğretmenlere faydalı olmak için onlara kaliteli edebiyat sitesi olan edebiyat sultanını sundum.

Yorum yap